Dag 12 - Santoña - Güemes (24 km) - Reisverslag uit Güemes, Spanje van Marleen Last - WaarBenJij.nu Dag 12 - Santoña - Güemes (24 km) - Reisverslag uit Güemes, Spanje van Marleen Last - WaarBenJij.nu

Dag 12 - Santoña - Güemes (24 km)

Blijf op de hoogte en volg Marleen

12 Juni 2016 | Spanje, Güemes

Santoña, Berria, Tregandín (Barrio de Noja), San Pantaleón, San Miguel de Meruelo, Bareyo, Güemes

Vanmorgen om 7:15 uur op pad gegaan, het is aangenaam om in de vroege morgen te lopen. Al snel loop ik op het strand van Beria, heerlijk! Dan is het klimmen geblazen, whow vrij stijl omhoog op een smal pad met grote stenen.

De Monte Buciero is 312 m hoog en aan de randen vallen steile kliffen tot 200 m in de diepte, oooookay ga ik doen! Gelukkig heb ik mijn stokken die geven de nodige balans. Toch is het op sommige stukken gevaarlijk, dat hoor ik later ook andere pelgrims zeggen.
Als ik op de top ben zie ik links Berria en rechts Noja, prachtig vergezicht. Zo hoog op de berg voel ik me erg klein.

Dan komt de afdaling, evenzo lastig als stijgen maar ik kom heelhuids beneden op het strand. Ik loop zo'n 5 km over het strand, halverwege rust ik, zittend op een grote steen, een poosje uit.

In Noja kom ik de 2 Amerikaanse dames tegen, bijzonder, een blij weerzien! We drinken samen koffie en dan halen we een stempel in de mooie kerk.

De rest van de dag loop ik samen op met Titti, een Zweedse pelgrim. We eten bij een bar een punt tortilla met koffie, dat kost wel 2,20.

Daarna lopen we door weilanden en gehuchtjes. De zon is er inmiddels doorgekomen en het wordt goed warm. Omdat ik steeds in dezelfde richting loop wordt mijn linkerarm wat rood omdat die de meeste tijd in de zon is. We gaan nog maar es zitten want lopen in de volle zon is best vermoeiend.

Zo komen we rond 15:00 uur in Güemes. Ik slaap in de alberge la cabana del Abuelo Peuto. Gerund door een pater en vrijwilligers. Er kunnen wel 100 mensen slapen. Ik mag een bed nemen in een zaal met 16 bedden maar er zijn ook kamers/ huisjes van 4 en 6 bedden.
Het is een erg mooie alberge, het hoofdgebouw is een oude boerderij en op het erf zijn de slaapplaatsen met grasvelden en tuin.

Om 20:00 uur is er een informatieve bijeenkomst en daarna diner en morgenvroeg ontbijt. Het ziet er heel gemoedelijk uit.

Als ik gedoucht en wel, voor het hoofdgebouw een broodje zit te eten komt er ineens een welbekende pelgrim de berg naar de herberg oplopen. Het is Fatima! Ze is met een aantal andere pelgrims, ik ben blij dat ik haar zie; dat ze toch zover gekomen is! Het gaat gelukkig beter met haar. 's Avonds zie ik haar weer bij de info. en het diner maar ik spreek haar verder niet meer, het is goed zo!

Op het grasveld maken een paar pelgrims muziek op een gitaar, ukelele en een Spaanse doedelzak. Het is erg gezellig, er komen steeds meer mensen luisteren. Een van de Amerikaanse dames begint mee te zingen, anderen vallen in en klappen of trommelen mee, het wordt een mooi spontaan concert.

Om half 8 zitten we met alle pelgrims bij elkaar in een grote zaal, 38 pelgrims uit 13 verschillende landen. Er wordt informatie gegeven over het ontstaan van de alberge en hoe hij in stand gehouden kan worden. In principe is het donativo, dus 5euro is voldoende maaaar je krijgt er avondeten met wijn, en ontbijt dusss.....gooi je centen maar in de pelgrimsbank. Het is een fijne avond, gezellig en lekker.

Om half 11 is iedereen in diepe rust.

  • 13 Juni 2016 - 10:18

    Elly Fien:

    Hoi Marleen, wat is het toch geweldig leuk om je verslag te lezen!!!!
    Wat leuk om zoveel verschillende mensen te ontmoeten!
    Ik wens je verder veel succes op deze ondernemende pelgrimstocht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 25 Mei 2016
Verslag gelezen: 661
Totaal aantal bezoekers 38263

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 14 Juli 2016

St. Jacobsroute, Camino del Norte

Landen bezocht: