Dag 34 A Salceda - Santiago de Compostella (29.5) - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marleen Last - WaarBenJij.nu Dag 34 A Salceda - Santiago de Compostella (29.5) - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marleen Last - WaarBenJij.nu

Dag 34 A Salceda - Santiago de Compostella (29.5)

Blijf op de hoogte en volg Marleen

04 Juli 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Salceda, Brea, O Empalme, Santa Irene, Pedrouzo, San Antón, Lavacolla, Villamaior, San Marcos, Monte de Gozo, Santiago de Compostella.

Vandaag is het dan zover, Santiago; ik kom eraan!

De laatste dag van ons vieren, morgen gaat ieder weer zijn eigen weg. Elisabeth en Hilde naar Finisterre, Augustino naar Santander en ik ga nog een dagje Santiago bekijken.

Het voelt een beetje dubbel, natuurlijk is het fijn om mijn doel te bereiken maar aan de andere kant wil ik geen afscheid nemen van mijn vrienden en ook niet van de camino. Maar ja, that's the way it is!

Elizabeth en Hilde vertrekken eerst dan ik en als laatst Augustino, ieder op z'n eigen tijd. De Zwitserse dames lopen langzamer dan mij en Augustino loopt sneller dan mij dus bij het eerste café drinken we met z'n allen koffie.

De route gaat door de bossen maar wel links en rechts van een drukke weg. Ik moet geregeld oversteken, erg gevaarlijk! Het valt heel erg mee met de drukte, eigenlijk is het niet veel anders dan op de noord route, wat een mazzel! We doen het rustig aan, gaan wat vaker zitten dan op de voorgaande dagen, tijd genoeg vandaag!

Rond 14:00 uur zijn we bij Monte de Gozo. In mijn gids staat: ontelbaar zijn de momenten van het hoogste genot (Spaanse Gozo) bij de eerste aanblik van de torens van Santiago. Nou, het is vandaag stralend mooi weer, goed zicht dus, maar geen torens te zien hoor!! Ik zie tussen de bomen door alleen een grote stad!

We bekijken het monument dat herinnert aan het pauselijk bezoek en daarna drinken we wat bij de kraam en maken ons op voor de laatste kilometers.
Ik heb me er geen voorstelling van gemaakt hoe ik Santiago in zou lopen en maar het is gewoon een grote stad dus het duurt best lang voor we in het historisch centrum zijn. Het duurt sowieso nog 2,5 km voordat ik het centrum en de torens van de kathedraal kan zien.

Ondertussen moet ik ook heeeeel nodig naar de wc maar als ik het vraag bij een café mag dat niet. Dus bij het zien van een aantal flinke struiken geef ik mijn tas en stok aan Elizabeth en duik, midden in de grote stad, achter de bosjes. Zo, dat lucht op!

Bij de ' Porta do Camiño loop ik de historische binnenstad van Santiago in. Onder de poort speelt een man op een Spaanse doedelzak en dan...... lopen we dat grote plein op met de kathedraal, de Praza do Obradoiro!

We omhelzen en feliciteren elkaar, gaan midden op het plein op de foto . Het is overweldigend en ik geniet van wat ik zie!
Op dat laatste stukje naar de poort hebben verschillende mensen ons aangesproken i.v.m onderdak, dat is snel geregeld dus! Een appartement voor 15,- p.p. in de binnenstad, prima.

Als Augustino en ik gedoucht hebben gaan we onze Compostella ophalen, de beide dames hoeven er geen dus zij blijven 'thuis'.

Bij het pelgrimsburo is het druk, dus we gaan in de rij, ik tref er ook twee jongedames die ik tijdens de tocht een paar keer heb gezien, leuk even bijpraten.
Er zijn 11 balies waar compostella's uitgereikt worden dus we zijn al best snel aan de beurt.

Later gaan we naar het busstation om te kijken hoe laat Augustino zijn bus naar Santander gaat en de dames kijken voor de bus naar Finisterre.
Er worden alvast tickets gekocht en dan gaan we het oude centrum van Santiago weer in.

We hebben allemaal trek dus tijd om te eten. In het centrum is het gezellig druk, de eigenaar van het café vertelt dat het dit jaar erg rustig is met pelgrims. Dat is een heel ander verhaal over Santiago dan ik in Nederland te horen kreeg.

We slenteren wat door de binnenstad, na 21:00 uur zijn er verschillende straat artiesten, altijd leuk en gezellig. We zakken zo zoetjes aan af naar het appartement want we zijn moe.
Bij de poort moeten we echt nog even luisteren naar een opera zanger, echt schitterend!

Thuis nemen we vast afscheid van 'onze man' want hij gaat al om 5:45 uur met de bus. Het is dan 22:30uur; bedtijd!

  • 05 Juli 2016 - 13:26

    Jacquelien:

    Missie volbracht! Topprestatie die je zo te lezen heel veel heeft gebracht, hoor er graag nog eens meer over!

  • 05 Juli 2016 - 17:18

    Wilma S:

    Hé Marleen,
    Stoer hoor. Hoe was het om binnen te komen in Santiago?
    Nog door naar het strand?
    Groet uit Loosdrecht

  • 05 Juli 2016 - 17:25

    Jose:

    Super gedaan Marleen! En nu voor de rest van je leven trots op jezelf zijn!

  • 05 Juli 2016 - 19:03

    Joop Schrijer.:

    Marleen: ik heb diepe bewondering voor jou. wat knap zeg!
    Als je weer terug bent wil ik jou ervaringen graag delen.
    Nogmaals... een super prestatie.

    Groetjes en tot ziens.Joop.

  • 05 Juli 2016 - 20:35

    Wilfred:

    Gefeliciteerd zus. Missie volbracht.

  • 05 Juli 2016 - 20:38

    Wilfred:

    En oh ja, jammer geen dagelijkse berichten meer. Ik zat er op te wachten 's avonds

  • 05 Juli 2016 - 21:57

    Esther:

    You go lady!

  • 09 Juli 2016 - 23:01

    Elly Fien:

    Toppie Marleen, klasse!!!!
    Een "Topprestatie"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 25 Mei 2016
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 38197

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 14 Juli 2016

St. Jacobsroute, Camino del Norte

Landen bezocht: