Dag 8 Lezama - Bilbao (17 km) - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Marleen Last - WaarBenJij.nu Dag 8 Lezama - Bilbao (17 km) - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Marleen Last - WaarBenJij.nu

Dag 8 Lezama - Bilbao (17 km)

Blijf op de hoogte en volg Marleen

08 Juni 2016 | Spanje, Bilbao

Lezama, Zamudio, Bilbao.

Mijn wekker staat op 06:00 uur maar de vroege vogels beginnen al om 05:45 uur. Ik blijf nog even dommelen en luister naar de inpakgeluiden.
Dan is het mijn tijd om op te staan: aankleden, wassen, tas inpakken, ontbijten en 'gaan met die banaan'. Fatima en ik staan om 7:15 uur buiten.

We hoeven maar 1 berg over, 350 m. Zo zoetjes aan voor ons een makkie. Maar het is al erg warm, we zweten en zijn kletsnat als we boven zijn. We zoeken een schaduwrijk plekje, rusten wat uit en zorgen voor de inwendige mens. Zo kunnen we er weer even tegen en we zijn al rond 11:00 uur in Bilbao.

'Holymosi' wat een grote stad. In Baskenland leven 2,2 miljoen mensen en bijna de helft daarvan woont in Bilbao. We schuiven eerst aan bij een kerkdienst, daarna scoren we in het souvenirs winkeltje ernaast een stempel.

We volgen de route en nemen de tijd om rond te kijken. We bezoeken de Catedral de Santiago, daar krijgen we van een aardige non nog weer een stempel. We kijken onze ogen uit!

Na een poosje vragen we bij de toeristen informatie waar we het best naar toe kunnen gaan om te slapen. In het centrum is een nieuwe alberge, het is donativo en heeft 20 bedden. Daar gaan we heen, ruim op tijd want we willen er graag een bed. We zitten een poosje voor de deur te wachten, Fatima scoort 2 stukken tortilla patatas bij een café aan de overkant. Gelukt, het is inclusief avondeten met alle pelgrims en om 07:00 uur ontbijt. Toppie!

Deze alberge fungeert in de wintermaanden als daklozenopvang en er wordt gevraagd om een niet te zuinig te zijn met de vrijwillige bijdrage.

Nadat we gedoucht en uitgerust zijn wandelen we de stad weer in langs de Ria de Bilbao. Langs deze rivier staan hele grote indrukwekkende gebouwen en ook het bekende Guggenheim museum, een heel modern gebouw met een enorme kat of hond ervoor van planten en bloemen, prachtig!

Dan is het tijd om wat boodschapjes te doen en aan te schuiven voor het diner. We krijgen een heerlijke en voedzame maaltijdsoep met stokbrood. gemengde salade en olijven en yoghurt en abrikozen toe.

Zes dagen onderweg, 145 km gelopen, nog geen blaren en mijn kuiten en heupen gaan ook goed nu. Applaus voor mezelfie!

• 08 Juni 2016 - 22:59

Karina:

Je geniet zo te lezen!! Super dat je nergens last van hebt
    . Lekker zo doorgaan! We denken aan je :)

• 09 Juni 2016 - 00:00

Hans:

Topwijf!!!

• 09 Juni 2016 - 00:33

Anneke:

Wat ben je goed bezig, je geniet zo te zien op de foto's! Wat fijn dat je met Fatima goed kan opschieten, kunnen jullie elkaar steun geven in de moeilijkere etappes.
    Geniet van alles om je heen, en de avonden die je met al die andere pelgrims doorbrengt!!
    Dikke knuf van mij en Jan!!

• 09 Juni 2016 - 09:03

Jacquelien:

He Marleen, leuk hoor om zo met je mee te lezen. Krijg de indruk dat het je inmiddels prima vergaat. Dat applaus heb je zeker verdiend! Ik heb er bewondering voor dat je deze onderneming op touw hebt gezet. Mooi dat je Fatima je wandelmaatje lijkt te hebben gevonden. Geniet verder

• 09 Juni 2016 - 10:05

Elly Fien.:

Wat leuk om je verslag te lezen!!!
    Knap hoor, ben super trots op je!!!
    Je geniet echt zo te zien!!
    Enne......geen last van je kuiten en heupen, helemaal goed!!
    Liefs