Dag 9 Bilbao - Pobeña (27 km) - Reisverslag uit Pobeña, Spanje van Marleen Last - WaarBenJij.nu Dag 9 Bilbao - Pobeña (27 km) - Reisverslag uit Pobeña, Spanje van Marleen Last - WaarBenJij.nu

Dag 9 Bilbao - Pobeña (27 km)

Blijf op de hoogte en volg Marleen

09 Juni 2016 | Spanje, Pobeña

Bilbao, Getxo, Portugalete, La Arena, Pobeña.

Vandaag heb ik voor het eerst zonder stokken gelopen want de etappe was redelijk vlak. Hoogteverschil 170 meter klimmen en dalen. Je kan ook kiezen voor een berg etappe langs de andere kant van Bilbao maar deze route is 7 kilometer langer en na een week klimmen en dalen is de keus voor de vlakke variant gauw gemaakt.

We gaan nu rechts van de Ria de Bilbao de grote stad uit richting Portugalete. Van 7:45 uur tot 11:00 uur lopen we langs flats en industriegebied. Daar worden we niet blij van, vreselijk!

In Getxo steken we op een heel bijzondere manier de rivier over. De Puente Colgante is een imposante zweefbrug uit 1893 met pijlers van 61 meter hoog. De constructie met de aan staalkabels hangende gondel verbindt de stad met Portugalete, zonder het scheepvaartverkeer te hinderen. We zijn in een zucht aan de overkant. Daar strijken we eerst neer op een terras voor een lekker bakkie leut.

Daarna gaan we verder door de stad omhoog met een aantal roltrappen, heel apart! Als we de bebouwde kom uit zijn lopen we zo'n 3 uur op een fiets- en wandelpad met mooie rustplaatsen maar we houden, jammer genoeg, een hele poos de snelweg in zicht. Er lijkt geen eind aan te komen! Men had gezegd dat de route het langs een strand zou gaan maar dat is pas de laatste kilometer.

Het is net zo warm als gister, 30 graden, dus al met al..... ben ik blij dat we om 15:15 uur bij de alberge zijn. We sluiten achteraan in de rij, trekken alvast onze slippers aan en gaan lekker op het gras zitten. De hospitalier is niet erg praktisch ingesteld en het duurt dan ook wel een uur voor we binnen zijn. Maar goed, we hebben alle tijd dus wachten we rustig tot het onze beurt is om naar binnen te gaan.

Ik wil graag even in de zee omdat op mijn voeten en benen rode bultjes komen van de zon en het zweten. Het is dus goed om even in het zoute water te zijn. Fatima en ik zingen; vamos a la playa, trekken ons badpak aan en lopen naar het strand. Het is heerlijk maar al gauw worden de zwemmers uit het water geroepen vanwege de opkomende vloed.

Na het eten kijken we even in het dorpje rond, drinken op een terras nog een kop koffie en werken onze facebook/blog en app - jes bij.

Vandaag was de laatste dag door het prachtige Baskenland, morgen kom ik in Cantabrië, ben benieuwd hoe het daar is.

• 09 Juni 2016 - 20:04

Gerrit, Karina En Isa:

Hopelijk morgen een mooiere route dan! Geniet nog even van je avond