Dag 6 Markina-Xemein - Gernika-Lumo (25 km) - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van Marleen Last - WaarBenJij.nu Dag 6 Markina-Xemein - Gernika-Lumo (25 km) - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van Marleen Last - WaarBenJij.nu

Dag 6 Markina-Xemein - Gernika-Lumo (25 km)

Blijf op de hoogte en volg Marleen

06 Juni 2016 | Spanje, Gernika-Lumo

Markina-Xemein,Iruzubieta, Bolibar, Zenarruza, Gerrikaitz, Munitibar, Zarrabenta, Elexalde-Arratzu, Marmiz, Gernika.

Om 7:15 uur wordt ik wakker geschut door Fatima. Ik heb vannacht voor het eerst mijn oordoppen gebruikt. Nou dat werkt prima, dus! Fatima vraagt de hospitaler waar we in Gernika het best kunnen overnachten, er is een pelgrims alberge maar deze kost 18 euro. Hij geeft ons een kaartje van een pension 3 kilometer buiten de stad, daar hebben we een 2 persoons kamer voor 18 euro p.p. Beter toch?
De hospitaler reserveert een kamer voor ons, we moeten even bellen als we in Gernika zijn dan worden we opgehaald.

Fatima is net zo'n 'muts' als ik. Gisteren liepen we samen de herberg voorbij, ze praat Portugees tegen mij en schrikt ervan als ze het ontdekt. We kunnen echt lachen samen.

We komen langs een klooster, Monasterio de Zenarruza, met een kerkje waaruit prachtige klanken komen. Heel voorzichtig kijken we om de deur. De paters hebben morgen gebed, prachtig! We luisteren een poosje en dan wachten we buiten tot ze klaar zijn. Fatima vraagt aan een monnik om een stempel en we lopen achter hem aan naar een klein winkeltje. Eerst zoekt hij in een boek de Nederlandse kloosters op en dan stempelt hij mijn credencial. Zo ook met Fatima en de 2 Amerikaanse zussen. Weer buiten geeft hij ons de zegen mee, heel bijzonder.

In Gernika komen we bij het de Casa de Juntas, het parlementsgebouw. We worden door een man naar binnen gewenkt en krijgen een rondleiding, zo'n aardige man, het was niet onze bedoeling maar whow, schitterend daarbinnen. In de tuin staat de Arbol de Gernika (de boom van Gernika). Het is voor de Basken het symbool van hun vrijheid en rechten. In de middeleeuwen waren in veel Europese streken bomen gerechts- en vergaderplaatsen.
Daarna zoeken we de tegelafbeelding van een schilderij van Picasso. Hij maakte het schilderij om aandacht te vragen voor de slachting als gevolg van een bombardement op Gernika.

Als we boodschappen hebben gedaan bellen we naar het pension dat we opgehaald kunnen worden. We hebben het huis voor ons alleen, boven een mooie slaap- en badkamer. Beneden een huiskamer met keuken.

Na een heerlijke douche maken we een salade, de pizza even in de oven. We eten buiten, glaasje wijn erbij, wie doet je wat!
Dan lekker naar bed.

• 08 Juni 2016 - 00:04

Emma:

Wat klinkt het goed allemaal! Ben echt jaloers (op het wandelen na:))

• 08 Juni 2016 - 14:04

Han Koek:

Ik ben supertrots !

• 08 Juni 2016 - 17:02

Gerrit:

Haha lekker stel zeg, jij en Fatima! En lekker weer bij die wijntjes zag ik al :)