Dag 5 Deba - Markina-Xemein (27 km) - Reisverslag uit Markina-Xemein, Spanje van Marleen Last - WaarBenJij.nu Dag 5 Deba - Markina-Xemein (27 km) - Reisverslag uit Markina-Xemein, Spanje van Marleen Last - WaarBenJij.nu

Dag 5 Deba - Markina-Xemein (27 km)

Blijf op de hoogte en volg Marleen

05 Juni 2016 | Spanje, Markina-Xemein

Deba, Olatz, Markina-Xemein.

In deze alberge is geen keuken/ruimte om te eten maar er staan wel picknickbanken buiten, daar eet ik even een broodje. Het is 08:00 uur een mooie tijd om op pad te gaan.

Het wordt een zware dag vandaag, 1000 m klimmen en 700 m afdalen. Als ik de stad uitloop begint het al, de weg gaat vrij steil omhoog. Met mijn stokken in de hand werk ik mij naar boven. Zo op de vroege morgen gutst het zweet al van mijn voorhoofd. Maar...... het zware werk wordt steeds weer beloond met prachtige vergezichten.

Ik maak foto's maar die zijn zeker niet zo mooi als wat ik hier steeds zie. Boven op de berg is de Calvarieberg- kapel, helaas is hij niet open maar door de spijlen kan je naar binnen kijken. Ik rust er even uit op een bankje. Er komt een grote groep lawaai makende Spanjaarden langs, zij doen een zondagse wandeltocht die langs de Camino loopt.

Ik ga verder op mijn weg en bij een restaurant tref ik Fatima aan, de Braziliaanse die ook op de kamer in San Sebastian sliep. Het restaurant is helaas gesloten, Fatima zit op het terras even uit te puffen.
We lopen samen op en komen na een half uurtje bij een koffietentje. Na de koek en zopie kunnen we er weer even tegen.

Het gaat inmiddels weer steil naar boven, voetje voor voetje klimmen we omhoog. Tijdens het stijgen tel ik geregeld tot 100, dat deed mijn vader ook altijd bij zware klussen. Na 100 mag ik even stilstaan en rondkijken.

Rond de middag nemen we een uur pauze, voor lunch en rust. Fatima en ik zitten en luieren op een plastic zeiltje in het gras. Er komen steeds meer bekende pelgrims langs lopen, de meesten gaan ook even zitten om te eten, gezellig. De sfeer is goed, we hebben allemaal onze kwalen en pijntjes. Iedereen deelt van het meegebrachte eten. Ik voel me op mijn gemak, voel me welkom op de Camino.

Dan gaan we weer door, de laatste etappe. Rond 5 zijn we in Markina, ons eindpunt van vandaag. We komen langs een kapel waarin drie enorme rotsblokken tegen elkaar aan leunen en het altaar vormen, erg mooi! Gelukkig is er plaats in de alberge, 5 euro. Lekker douchen en bijkomen.

's Avonds gaan we eten, een 3 gangen pelgrimsmenu. Als we in het restaurant komen vragen 2 Amerikaanse zussen of we bij hen willen zitten, nou gezellig.
Na het eten kijken we nog even rond in het stadje.
Dan is het bedtijd.

  • 08 Juni 2016 - 16:44

    Gerrit:

    Geweldig om te lezen ma! Mooi dat je toch samen bent met allerlei mensen die hetzelfde doel voor ogen hebben!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 25 Mei 2016
Verslag gelezen: 1047
Totaal aantal bezoekers 38307

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 14 Juli 2016

St. Jacobsroute, Camino del Norte

Landen bezocht: