Dag 16 Comillas - Colombres (30 km) - Reisverslag uit Colombres, Spanje van Marleen Last - WaarBenJij.nu Dag 16 Comillas - Colombres (30 km) - Reisverslag uit Colombres, Spanje van Marleen Last - WaarBenJij.nu

Dag 16 Comillas - Colombres (30 km)

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

16 Juni 2016 | Spanje, Colombres

Comillas, El Tejo, Revilla, San Vicente de la Barquera, Serdio, Unquera, Colombres.

Het is een bewolkte dag vandaag, 9 graden, zo fris hebben we het nog niet gehad!Uitstekend wandelweer.

Net buiten Colombres loop ik het natuurpark van Oyambre in. Als ik naar rechts kijk zie ik achter de glooiende heuvels met koeien steeds de zee met rotskusten. Het is allemaal erg groen, heel mooi. Kijk ik naar links dan zie ik de besneeuwde bergtoppen van Picos de Europe. Bij elke stap die ik verzet wil ik weer stilstaan om van het prachtige uitzicht te genieten!

In het dorpje, Revilla, drinken Titti en ik even koffie. Daarna lopen we door naar San Vicente de la Barquera. Titti wil graag wat rustiger aandoen, misschien een dagje daar blijven. Ik ga liever verder, wil in Vicente alleen de Iglesia de Santa Maria de los Angeles bekijken, 15e eeuws. Eigenlijk voornamelijk omdat er in de gidsen staat dat als de klok luid het Ave Maria klinkt en dat ieder kwartier! Nou, er luidt helemaal niets, jammer. Ik rust er even uit op een rotsenmuurtje met uitzicht over de half opgedroogde Ria de la Rabia.

Dan pak ik de route weer op, het is prima om alleen te lopen. Ik kom nu in de regio Asturias. Zo'n 1/3 van de regio is beschermd natuurgebied, dat beloofd wat.

Als ik een uurtje onderweg ben begint het te waaien en het wordt donker. Het duurt maar even en dan moet de regenjas aan, jammer. Ik kan nu niet meer goed om me heen kijken en...... het plenst zo hard dat mijn schoenen en sokken al gauw nat worden. Blik op oneindig, verstand op nul en gewoon doorstappen naar het dorpje Serdio.
Gelukkig kan ik schuilen in het dorpscafé, warempel, Titti zit er ook met een paar andere pelgrims. Ze heeft besloten toch maar door te lopen naar Colombres. Ik drink en eet er even wat doe droge sokken aan en als het enigszins lichter wordt ga ik verder.

Er valt nog een flinke bui maar daarna schijnt er weer een heerlijk zonnetje. Zo rond half 4 tref ik Pierre-Marie in Unquera. Hij vraagt waar ik naar toe ga omdat de alberge in Colombres vol is; hij heeft namelijk gebeld met de herberg. Ik kijk in mijn gids en vertel hem dat er in Colombres nog een paar overnachtingsmogelijkheden zijn.

Nou moet je je even voorstellen: hij is een fransman die een beetje Engels kan en het klinkt op de manier van de comedy 'Allo, allo'. Zeer vermakelijk dus. Hij besluit om met mij de laatste 2 km naar de stad te lopen. Hij loopt met lange benen en het pad gaat flink de lucht in dus moet ik flink in de versnelling om hem bij te houden! Maar zo zijn we er wel heel vlot.

In het stadje zou, volgens mijn gids, een sporthalden met bedden/ matrassen zijn en je kan je aanmelden bij een café. Dan komt er een auto achterop rijden. De Spaanse bestuurder ziet de gids in mijn hand en begint een heel verhaal waaruit we begrijpen dat de sporthal niks wordt. Hij heeft het over 1 km buiten het dorp enz enz. We begrijpen er niet veel van maar wel dat het pension waar hij het over heeft in mijn gids staan. Als ik het laat zien pakt hij zijn mobiel en belt het nummer. Ja hoor.er is plek, gewoon de route volgen en we komen er langs(in het Spaans dus allemaal!). Super aardig van die man, muchas gracias, adios, bedankt!

Om 17:00 uur checken we in, Pierre-Marie en ik. Gezellig!?! we krijgen een twee persoonskamer, maar goed; maakt niet uit, de bedden zijn apart en ik heb hem al een paar keer eerder meegemaakt in de alberges. Nette man, skyped iedere avond met zijn vrouw, ik denk tussen de 65 en 70 jaar en erg correct.

Na een poosje komen ook Titti en de moeder en zoon uit Zweden aan bij het pension. We spreken af om met elkaar te gaan eten, er gaan ook 2 Nederlandse pelgrims mee, leuk! We spreken af om 19:00 uur en hebben samen een gezellige maaltijd.

Tot nu toe heb ik 376,4 km van de route afgelegd.

  • 17 Juni 2016 - 10:32

    Alie Kalter:

    Hoi Marleen, mooi om te lezen hoe je daar loopt! goede tocht gewenst vanuit Kampen.

  • 17 Juni 2016 - 10:55

    Gerrit:

    Wauw! mooi gebied daar zeg! Hopelijk blijft het droog want ik zag dat vrijdag en zaterdag wat regenachtig wordt daar.. zondag wel weer stralend weer :) Succes!

  • 17 Juni 2016 - 12:51

    Hans:

    Heeeel veel RESPECT!! Mooi dat je de tocht zo intens beleeft.
    Daar gaat het toch om! Hele dikke knuffel van mij en van Harmien ook natuurlijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 25 Mei 2016
Verslag gelezen: 642
Totaal aantal bezoekers 38298

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 14 Juli 2016

St. Jacobsroute, Camino del Norte

Landen bezocht: